گروه نرم افزاری فرکام

طراحی انواع سایت های تخصصی و فروشگاخی ،CRM و باشگاه مشتریان

گروه نرم افزاری فرکام

طراحی انواع سایت های تخصصی و فروشگاخی ،CRM و باشگاه مشتریان

پیوندها
  • ۰
  • ۰


ریسک و اعتماد دو عنصر زیربنایی در انجام مبادلات تـجاری‌ آنـلاین‌ هـستند. مطالعات متعددی بر نقش اعتماد به عنوان یک عنصر زیر بنایی ریسـک ادراک شده دلالت‌ دارند‌ و در‌ برخی مطالعات نیز ریسک به عنوان یک عامل موجب اعتماد معرفی شده‌ است‌ . در‌ هر صورت این دو عـنصر هـمواره جـزیی از مطالعات در حوزه رفتار خرید آنلاین‌ بوده‌ اند‌ (کیم و کو، ٢٠١٦). ریسک ، عـنصر اجـتناب ناپذیر در تجارت آنلاین است و می توان آن‌ را‌ علت نتیجه گیری های معکوس یک فرآیند یا پروژه در نظر گرفت . ریسـک‌ از‌ عـدم‌ وجـود اطمینان ناشی می شود که در طول عمر سازمان همواره حضور دارد و کاملا‌ آشـکار‌ اسـت کـه ریسک را نمی توان به طور کامل از بین برد بلکه‌ می‌ توان‌ آن را با آینده نـگری کـاهش داد و یا بـه درستی مدیریت کرد و هدایت نمود بنابر‌ این‌ ریسک بطور غیر قطعی قابل سنجش و انـدازه گـیری است . ریسک بر بسیاری‌ از‌ عوامل‌ درگیر در تجارت تاثیر می گذارد بطور مثال بـر مـنابع ، مـحصولات ، سرویس ها، مشتریان و سایر‌ سازمانهای‌ همکار‌، همچنین تاثیرات شامل جامعه و محیط های تجاری آن نـیز مـی شود (وز‌ و همکاران‌ ، ٢٠١٤).

واقعیت این است که علی رغم حجم وسیع مراودات الکترونیک و فروش اینـترنتی ، کـماکان بـسیاری از‌ مشتریان‌ نسبت به خرید آنلاین دچار تردید هستند که این تردید ناشی از‌ عواملی‌ چون عدم اعـتماد بـه فروشگاه آنلاین ، عدم‌ توانایی‌ در‌ اجرای فرایند پرداخت ، و عدم اعتماد به درگاه‌ هـای‌ پرداخـت اینـترنتی می باشد. بدون شک ، افزایش اعتماد مشتری به خرید آنلاین باعث‌ افزایش‌ قابل ملاحظه فـروش اینـترنتی و گـسترش‌ تجارت‌ الکترونیک خواهد‌ شد‌ (لیان‌ و همکاران ، ٢٠١٤). با توجه به اهمیت‌ ریسک‌ و اعـتماد در تـجارت آنلاین در برخی مطالعات بر نقش استراتژی های بازاریابی‌ بر‌ رابطه این دو عنصر تاکید شده‌ است (پاپاس ، ٢٠١٦). با‌ افـزایش‌ خـرید و فروش کالا و خدمات از‌ طریق‌ اینترنت و شبکه جهانی وب موضوع ایجاد اعتماد در تجارت الکـترونیکی اهـمیت بسیاری پیدا‌ کرده‌ است . تجارت از طریق اینترنت‌ مـخاطراتی‌ بـه‌ هـمراه دارد که‌ مهم‌ ترین دلیل آن عدم‌ وجود‌ اعتماد بـین فـروشنده و خریدار است و این موضوع به فقدان حضور فیزیکی خریدار و فروشنده در‌ محل‌ داد و ستد، فقدان امـکان بـررسی کالا‌ و مکان‌ فروش آن‌ قـبل‌ از‌ خـرید و یا عدم دسـترسی‌ خـریدار بـه کالا به محض خریداری آن ، بازمی گـردد. قـابلیت اعتماد و اطمینان ، از عملکردهای اصلی‌ فروشگاه‌ آنلاین و وب سایت تجاری است .

بازدیدکنندگان‌ سایت‌ هـا‌ بـرای‌ اینکه‌ بدانند آیا سایت‌ مورد‌ نظرشان قـابلیت اطمینان دارد به بررسی عـوامل مـختلفی می پردازند که یک سایت تـجاری بـاید دارا‌ باشد‌. در‌ این بررسی اگر بازدیدکننده و یا خریدار بتواند‌ پاسخ‌ سؤالات‌ را‌ بیابد‌، آن‌ سایت را مورد اطـمینان مـی یابد. تحقیقات اخیر محققان نـشان داده کـه مـشتریان راضی به تـنهایی بـرای سودآوری سازمان کافی نـیستد. اعـتماد مشتریان کلید دستیابی سازمان به‌ اهداف نهائی اش است . بنا بر آنچه بیان شد؛ دارا بـودن یک نـام تجاری با ارزش و تمرکز بر اعتماد مـشتری و جـلب رضایت او، احـتمالا پیش فـرض هـایی برای موفقیت در‌ زمینه‌ فـروشگاه های اینترنتی است . مدیران سازمان های خدماتی معتقدند می توانند سود آوری سازمان را از طریق بهبود اعـتماد مـشتریان افزایش دهند. یکی از شرکت های پیشـگام در حـوزه‌ تـجارت‌ الکـترونیک ، فـروشگاه اینترنتی بامیلو مـی بـاشد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر استراتژی بازاریابی بر ریسک ادارک شده ، اعتماد مشتریان و تمایل به‌ خـرید‌ اینـترنتی از فروشگاه‌ آنلاین یا اینترنتی بامیلو‌ است‌ ؟

بر اساس تحقیق و پژوهش انجام شده نتیجه بدین شرح قابل توصیف است : اعتماد به عنوان‌ یک‌ مقوله‌ روانشناختی و فردی به ادبیات مدیریت و بازاریابی نیز وارد شده است . اعـتماد در سطح روابط درون‌ سازمانی‌ و رابطه‌ سازمان با مشتریان قابل بحث است . مشتریان مـی توانند سازمان ها (روابـط‌ صـنعتی‌ ) و یا افراد باشند. در این مطالعه رویکردی کاربردی با تکیه بر افراد می باشد و آنچه موجب‌ تازگی‌ این مطالعه است تمرکز بر افراد به عنوان مشتریان از فروشگاه های‌ اینترنتی‌ است . تمایل ذاتی به اعتماد، اعـتماد واقعی‌ و اعتماد‌ نهادی‌ به عنوان سه محور اعتماد در این‌ مطالعه‌ مورد تاکید قرار گرفته است که کمتر مورد عنایت بوده است . عرصه فروش‌ اینترنتی‌ چالش های بالقوه ای را‌ فراپیش‌ فعالان این‌ عـرصه‌ قـرار‌ داده است .

با توجه به تاثیر‌ منفی‌ ریسک ادراک شده بر اعتماد، پیشنهاد می شود شرکت بامیلو از طریق‌ مدیریت‌ صحیح وقوع سوانح و خطرات احتمالی و ریسک‌ وابسته به آن را‌ طوری‌ کنترل کند که هـم احـتمال‌ وقوع‌ و هم در مواقع لزوم اثرات واقعی خرابی ها و ضررهای ناشی از آن را‌ کاهش‌ داد کند و با استفاده از‌ چنین‌ رویکردی‌ ، شرکت قادر خواهند‌ بود‌ درک بهتری از مسائل‌ پیدا‌ کنند ریسک ها را شناسایی و به تبع آن ، تصمیمات مـوثرتری جـهت جذب مشتری و قصد‌ خرید‌ اتخاذ کنند. لازم است فروشگاه‌ آنلاین بامیلو‌ به‌ تدوین و اجرای‌ استراتژی‌ هایی‌ بپردازند که بتواند اعتماد‌ ادراک شده از سوی مشتریان و فروشنده هارا افزایش دهد و به موازات برنامه هـای اعـتمادسازی بـا‌ ایجاد‌ پنل های کاربری اخـتصاصی در جـهت‌ کـاهش‌ ریسک‌ ادارکی‌ مشتریان‌ گام بردارند. از‌ آنجا‌ که اعتماد مشتری هم از نظر منطقی و هم تجربی متغیر مهمی در روابط متقابل می باشد‌، بـه‌ طـوری‌ کـه کسانی که تمایلی به اعتماد کردن‌ به‌ یکـ‌ فـروشنده‌ در‌ بازار‌ رقابتی را ندارند، بعید است که وفادار بمانند، لذا ضرورت دارد تا مسئولین شرکت بامیلو با استفاده تکنیک هایی مانند پیونـد بـا مـشتری ، ایجاد امتیازاتی برای مشتریان‌ وفادار در جهت حفظ و نگهداری مشتریان ، اهـتمام ورزند و قصد خرید مشتریان را تقویت کنند.

ریسک و اعتماد دو عنصر زیربنایی در انجام مبادلات تـجاری‌ آنـلاین‌ هـستند. مطالعات متعددی بر نقش اعتماد به عنوان یک عنصر زیر بنایی ریسـک ادراک شده دلالت‌ دارند‌ و در‌ برخی مطالعات نیز ریسک به عنوان یک عامل موجب اعتماد معرفی شده‌ است‌ . در‌ هر صورت این دو عـنصر هـمواره جـزیی از مطالعات در حوزه رفتار خرید آنلاین‌ بوده‌ اند‌ (کیم و کو، ٢٠١٦). ریسک ، عـنصر اجـتناب ناپذیر در تجارت آنلاین است و می توان آن‌ را‌ علت نتیجه گیری های معکوس یک فرآیند یا پروژه در نظر گرفت . ریسـک‌ از‌ عـدم‌ وجـود اطمینان ناشی می شود که در طول عمر سازمان همواره حضور دارد و کاملا‌ آشـکار‌ اسـت کـه ریسک را نمی توان به طور کامل از بین برد بلکه‌ می‌ توان‌ آن را با آینده نـگری کـاهش داد و یا بـه درستی مدیریت کرد و هدایت نمود بنابر‌ این‌ ریسک بطور غیر قطعی قابل سنجش و انـدازه گـیری است . ریسک بر بسیاری‌ از‌ عوامل‌ درگیر در تجارت تاثیر می گذارد بطور مثال بـر مـنابع ، مـحصولات ، سرویس ها، مشتریان و سایر‌ سازمانهای‌ همکار‌، همچنین تاثیرات شامل جامعه و محیط های تجاری آن نـیز مـی شود (وز‌ و همکاران‌ ، ٢٠١٤).

واقعیت این است که علی رغم حجم وسیع مراودات الکترونیک و فروش اینـترنتی ، کـماکان بـسیاری از‌ مشتریان‌ نسبت به خرید آنلاین دچار تردید هستند که این تردید ناشی از‌ عواملی‌ چون عدم اعـتماد بـه فروشگاه آنلاین ، عدم‌ توانایی‌ در‌ اجرای فرایند پرداخت ، و عدم اعتماد به درگاه‌ هـای‌ پرداخـت اینـترنتی می باشد. بدون شک ، افزایش اعتماد مشتری به خرید آنلاین باعث‌ افزایش‌ قابل ملاحظه فـروش اینـترنتی و گـسترش‌ تجارت‌ الکترونیک خواهد‌ شد‌ (لیان‌ و همکاران ، ٢٠١٤). با توجه به اهمیت‌ ریسک‌ و اعـتماد در تـجارت آنلاین در برخی مطالعات بر نقش استراتژی های بازاریابی‌ بر‌ رابطه این دو عنصر تاکید شده‌ است (پاپاس ، ٢٠١٦). با‌ افـزایش‌ خـرید و فروش کالا و خدمات از‌ طریق‌ اینترنت و شبکه جهانی وب موضوع ایجاد اعتماد در تجارت الکـترونیکی اهـمیت بسیاری پیدا‌ کرده‌ است . تجارت از طریق اینترنت‌ مـخاطراتی‌ بـه‌ هـمراه دارد که‌ مهم‌ ترین دلیل آن عدم‌ وجود‌ اعتماد بـین فـروشنده و خریدار است و این موضوع به فقدان حضور فیزیکی خریدار و فروشنده در‌ محل‌ داد و ستد، فقدان امـکان بـررسی کالا‌ و مکان‌ فروش آن‌ قـبل‌ از‌ خـرید و یا عدم دسـترسی‌ خـریدار بـه کالا به محض خریداری آن ، بازمی گـردد. قـابلیت اعتماد و اطمینان ، از عملکردهای اصلی‌ فروشگاه‌ آنلاین و وب سایت تجاری است .

بازدیدکنندگان‌ سایت‌ هـا‌ بـرای‌ اینکه‌ بدانند آیا سایت‌ مورد‌ نظرشان قـابلیت اطمینان دارد به بررسی عـوامل مـختلفی می پردازند که یک سایت تـجاری بـاید دارا‌ باشد‌. در‌ این بررسی اگر بازدیدکننده و یا خریدار بتواند‌ پاسخ‌ سؤالات‌ را‌ بیابد‌، آن‌ سایت را مورد اطـمینان مـی یابد. تحقیقات اخیر محققان نـشان داده کـه مـشتریان راضی به تـنهایی بـرای سودآوری سازمان کافی نـیستد. اعـتماد مشتریان کلید دستیابی سازمان به‌ اهداف نهائی اش است . بنا بر آنچه بیان شد؛ دارا بـودن یک نـام تجاری با ارزش و تمرکز بر اعتماد مـشتری و جـلب رضایت او، احـتمالا پیش فـرض هـایی برای موفقیت در‌ زمینه‌ فـروشگاه های اینترنتی است . مدیران سازمان های خدماتی معتقدند می توانند سود آوری سازمان را از طریق بهبود اعـتماد مـشتریان افزایش دهند. یکی از شرکت های پیشـگام در حـوزه‌ تـجارت‌ الکـترونیک ، فـروشگاه اینترنتی بامیلو مـی بـاشد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر استراتژی بازاریابی بر ریسک ادارک شده ، اعتماد مشتریان و تمایل به‌ خـرید‌ اینـترنتی از فروشگاه‌ آنلاین یا اینترنتی بامیلو‌ است‌ ؟

بر اساس تحقیق و پژوهش انجام شده نتیجه بدین شرح قابل توصیف است : اعتماد به عنوان‌ یک‌ مقوله‌ روانشناختی و فردی به ادبیات مدیریت و بازاریابی نیز وارد شده است . اعـتماد در سطح روابط درون‌ سازمانی‌ و رابطه‌ سازمان با مشتریان قابل بحث است . مشتریان مـی توانند سازمان ها (روابـط‌ صـنعتی‌ ) و یا افراد باشند. در این مطالعه رویکردی کاربردی با تکیه بر افراد می باشد و آنچه موجب‌ تازگی‌ این مطالعه است تمرکز بر افراد به عنوان مشتریان از فروشگاه های‌ اینترنتی‌ است . تمایل ذاتی به اعتماد، اعـتماد واقعی‌ و اعتماد‌ نهادی‌ به عنوان سه محور اعتماد در این‌ مطالعه‌ مورد تاکید قرار گرفته است که کمتر مورد عنایت بوده است . عرصه فروش‌ اینترنتی‌ چالش های بالقوه ای را‌ فراپیش‌ فعالان این‌ عـرصه‌ قـرار‌ داده است .

با توجه به تاثیر‌ منفی‌ ریسک ادراک شده بر اعتماد، پیشنهاد می شود شرکت بامیلو از طریق‌ مدیریت‌ صحیح وقوع سوانح و خطرات احتمالی و ریسک‌ وابسته به آن را‌ طوری‌ کنترل کند که هـم احـتمال‌ وقوع‌ و هم در مواقع لزوم اثرات واقعی خرابی ها و ضررهای ناشی از آن را‌ کاهش‌ داد کند و با استفاده از‌ چنین‌ رویکردی‌ ، شرکت قادر خواهند‌ بود‌ درک بهتری از مسائل‌ پیدا‌ کنند ریسک ها را شناسایی و به تبع آن ، تصمیمات مـوثرتری جـهت جذب مشتری و قصد‌ خرید‌ اتخاذ کنند. لازم است فروشگاه‌ آنلاین بامیلو‌ به‌ تدوین و اجرای‌ استراتژی‌ هایی‌ بپردازند که بتواند اعتماد‌ ادراک شده از سوی مشتریان و فروشنده هارا افزایش دهد و به موازات برنامه هـای اعـتمادسازی بـا‌ ایجاد‌ پنل های کاربری اخـتصاصی در جـهت‌ کـاهش‌ ریسک‌ ادارکی‌ مشتریان‌ گام بردارند. از‌ آنجا‌ که اعتماد مشتری هم از نظر منطقی و هم تجربی متغیر مهمی در روابط متقابل می باشد‌، بـه‌ طـوری‌ کـه کسانی که تمایلی به اعتماد کردن‌ به‌ یکـ‌ فـروشنده‌ در‌ بازار‌ رقابتی را ندارند، بعید است که وفادار بمانند، لذا ضرورت دارد تا مسئولین شرکت بامیلو با استفاده تکنیک هایی مانند پیونـد بـا مـشتری ، ایجاد امتیازاتی برای مشتریان‌ وفادار در جهت حفظ و نگهداری مشتریان ، اهـتمام ورزند و قصد خرید مشتریان را تقویت کنند.

  • ۹۷/۰۷/۲۵
  • گروه نرم افزاری فرکام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی